Informace k tramvajové trati? Pro Pustkovec „s křížkem po funuse“
Téma výstavby tramvajové trati na porubský 7. a 8. obvod vzbuzuje mezi Ostravany stále větší pozornost. Bylo zadáno zpracování dokumentace pro přípravu projektu, která o trati více napoví. Důležitý je souhlas dotčených obvodů, jenže…
Odpůrci trati, kterých se pod petici podepsalo na čtyři tisíce, stejně jako zástupci Poruby i Pustkovce (kterým by trať také měla vést), se dlouho dovolávali bližších informací.
Když je nedostali, odsouhlasili si 30. ledna pustkovečtí zastupitelé, nabádáni lidmi, kteří s výstavbou nesouhlasí, že si trať v obvodu nepřejí. Zároveň si paradoxně vyžádali podrobnější informace o projektu, které dostali 16. února před zasedáním porubského zastupitelstva.
Čtěte také: Nové ostravské tramvaje od Stadleru budou mít štíhlejší design. Líbí se vám?
„Jsem přesvědčen, že na zastupitelstvu 30. ledna padlo konečné rozhodnutí. I přes následně získané informace trváme na svém negativním postoji k výstavbě trati. Na příštím zasedání zastupitelů očekávám jen potvrzení předešlého rozhodnutí. Ostatně zastupitelé už se jednou nezvratně rozhodli a my se tak už nemáme k čemu dál vyjadřovat,“ uvedl starosta Pustkovce Stanislav Pyš.
Spustili nový informační webNa webové adrese www.novatramvajporuba.cz a stejnojmenné facebookové stránce lidé naleznou aktuální informace k projektu a mohou zde pokládat své dotazy.
STAROSTO, BUĎTE CHLAP
Jeho chování se vedení Ostravy nelíbí. Radní města Lukáš Semerák jej označil, slušně řečeno, za „názorově nestálého“.
„Měl by se k tomu postavit jako chlap. Něco jiného říká městu, něco jiného zastupitelům a něco jiného novinářům. Mně řekl, že je rád, že konečně mají informace a budou se moci konečně rozhodnout. Dnes už se za názory nezavírá a za svůj svobodný postoj se musí naučit nést zodpovědnost a netvrdit všem něco jiného, než oficiálně deklaruje coby starosta,“ rozlítil Semeráka.
Ten byl součástí delegace města, která měla v Porubě zastupitelům obou obvodů předat informace, načež se následně zapojila do veřejné debaty. V ní zástupci města podle očekávání odpůrce nepřesvědčili.
Související: Projekt porubské trati se dál rozvíjí. Na pozadí sílí „souboj“ o podpisy
„To jsme ostatně ani neočekávali,“ uvedl primátor Tomáš Macura, který se jednání také zúčastnil a dodal, že atmosféra byla velice emotivní, kdy zprvu nešlo ani tak o věcné argumenty jako spíše o demonstraci osobních názorů odpůrců projektu.
DEBATA BUDE V BŘEZNU
Primátor Deníku také potvrdil veřejností tolik očekávanou debatu, která proběhne nejspíše v březnu, další pak na podzim po dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí.
Ačkoliv se to odpůrcům nelíbí, město v přípravě trati musí alespoň na papíře pokračovat, aby v případě, že souhlas nakonec získá, nebylo pozdě. V této chvíli má totiž jedinečnou možnost získat na trať, o které se nahlas uvažovalo už před šedesáti lety a jež by měla stát přes miliardu korun, evropské dotace ve výši až 85 procent nákladů.
Související: Nová trať v Porubě: město nasadí tramvaje na baterie
ROZHODNE PORUBA
„Jen na kolejích můžeme dát vozidlům přednost před zácpami. Na peníze se třese řada dalších českých měst, ale pokud se Porubští připojí k Pustkovci, tak ji nepostavíme. Nehodláme páchat dobro proti vůli občanů Poruby a Pustkovce, byť trať je otázkou celoostravskou. Nesmíme se ale nechat ovlivnit pokřikující malou skupinou lidí v místě, kde žije 70 tisíc lidí,“ dodal Semerák.
Nejen on považuje za ideální variantu trasu B (1; původně byly čtyři), vedoucí po ulici 17. listopadu kolem Duhy rovně a zanesenou v platném územním plánu, před druhou zvažovanou variantou D (2) po ulici Bedřicha Nikodéma, která se Pustkovci vyhýbá.
Všechny články související s tématem rozšiřování tramvajové trati v Ostravě-Porubě najdete zde
„Tato varianta v aktuálním územním plánu uvedena není, neznamená to však, že by nemohla být realizována,“ poznamenal Macura. Vznikla před časem jako alternativa a „klička“ před zamítavým postojem někdejší pustkovecké starostky. „I proto však není ideálním řešením. Trasa B (1) od Slovanu by zamezila většímu kácení stromů, vedla by uprostřed silnice,“ řekl radní Semerák.
Právě obavy z kácení a hluku v ulicích byly jedny z hlavních argumentů lidí, proč trať nestavět. Spolu s obavou o to, že po postavení trati klesne cena jejich bytů.
Otázka k tématu pro Michala Voláka, manažera porubské pobočky realitní kanceláře Sting:
Cena bytů v dotčené lokalitě v Porubě podle vás stoupne, nebo klesne? Dopravní obslužnost je při rozhodování o koupi bytu velmi důležitý parametr. Tramvaje lidé považují za nejrychlejší, nejspolehlivější a nejbezpečnější způsob dopravy. Proto při koupi bytů toto spojení velmi vítají. Ze zkušeností majitelů bytů v Nádražní ulici víme, že po rekonstrukci jsou s hlukem z ulice velmi spokojení. Proto se při použití moderních technologií dá očekávat spíše rychlejší prodej bytů než nárůst cen. Rozhodně však nelze očekávat jejich pokles.