Česká televize: Ostrava představila projekt tramvaje do Poruby

ČT 1, Události v regionech – Ostrava, 20.12.2017

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
20. prosince v Událostech v regionech. Vítejte u večerního přehledu zpráv z vašich krajů. Jak bude vypadat a kudy povede nová tramvajová trať na porubský osmý obvod. To bylo tématem dnešní schůzky vedení Ostravy se zastupiteli Pustkovce a Poruby. Trať chce postavit město během příštích 4 let. Má přinést rychlejší a ekologičtější cestování. Jenomže proti jsou někteří obyvatelé a také vedení obvodu Pustkovec.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
Průběžná ulice Poruba, těmito místy by už za 4 roky mohla projíždět místo autobusů tramvaj. O plánu mluví vedení Ostravy už více než rok. Na ostravské radnici se dnes konala schůzka zastupitelů městských obvodů Poruba a Pustkovec, přes které by nová tramvajová trať měla vést. Podobu tratě, její trasu nebo zastávky představili hned v úvodu schůzky zastupitelům dotčených obvodů projektanti. Poté přišly na řadu dotazy.

osoba
Vyšlo, že vlastně hlukové parametry by měly být minimálně na stejné úrovni, ne-li lepší, zkuste mi to potvrdit, jestli jsem si to dobře zapsal?

osoba
Při dodržení a implementaci těch protihlukových opatření, tak jak o nich mluvil kolega, lepší ta hluková situace než v dnešní době.

Lukáš SEMERÁK, radní Ostravy /Ostravak/
Ty dotazy byly v zásadě věcné, možná nás trošku zastupitelé překvapili některými konkrétními dotazy, na které ještě nejsou, nejsou na to odpovědi, jako například přesný trasování autobusových linek a podobně.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
Tramvajová trať by měla vést od křižovatky Opavské s ulicí 17. listopadu, za Duhou by pak odbočovaly směrem ke Globusu, kde bude postavena nová smyčka. Projekt myslí na zatravnění tratě, ale i na protihlukové stěny.

Petr MIHÁLIK, starosta Ostravy-Poruby /ČSSD/
Pokud by to bylo v těchto parametrech, pak asi by to bylo velmi zajímavé.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
Proti jsou ale stále zastupitelé Pustkovce, kteří podle starosty Stanislava Pyše nezměnili názor ani po dnešním jednání. Projektová dokumentace by měla být hotova na začátku příštího roku, pak bude mít město 14 dní na to, aby ji mohlo připomínkovat.

Břetislav RIGER, náměstek primátora Ostravy /Ostravak/
Berme to, že to je opravdu velmi hrubý odhad. Předpokládáme, že poté, co by byla jenom ta jedna ta část realizovaná, tak by se mohlo jednat o částku 750 milionů korun.

Martina KOZIOLOVÁ, redaktorka
Až 85 % z této částky by mohly pokrýt dotace. Definitivní rozhodnutí ostravských zastupitelů by mělo podle primátora Tomáše Macury padnout až v dubnu. Martina Koziolová, Česká televize.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
A nová tramvajová trať byla dnes také předmětem diskuse na zastupitelstvu sedmého městského obvodu. Debatovat o projektu ale dnes přišlo už jen několik místních obyvatel. S dotazem se pak na zastupitele obrátili jen 2 z nich. Porubským zastupitelům mimo jiné vytýkali, že o dnešním semináři dostatečně neinformovali veřejnost. Zastupitelé je ubezpečili, že informováni o projektu a jeho průběhu je čistě v kompetenci města, coby zadavatele zakázky. To dnes zároveň oznámilo přibližný termín semináře speciálně pro veřejnost. Konat by se měl v únoru. Proti výstavbě tramvajové trati, která má vést Porubou a Pustkovcem, se od začátku myšlenky bouří řada místních. Petici proti ní zatím podepsalo téměř 5 tisíc lidí. Ve vysílání už vítám ostravského primátora Tomáše Macuru. Dobrý večer přeju.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Pěkný večer.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Je tedy výstavba tramvajové trati jistá, získáte dost hlasů zastupitelů?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Tak jistého není v tuto chvíli naprosto nic, ani ta dnešní schůzka, respektive pracovní seminář nebyl zaměřen na to, abychom si tam vyjasňovali stanoviska, byla to čistě dneska prezentace projekční firmy, jak by ta trať mohla vypadat, jaké by mohla mít parametry, byl to prostor pro odpovídání řady otázek ze strany zastupitelů obvodu do černých městských obvodů. Těch otázek tam bylo spousta a ta atmosféra byla, byla pracovní pozitivní.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Ale i ta prezentace, ta projektová dokumentace musela něco stát, takže počítáte s tím, že stavba tramvajové trati bude, když už teď investujete?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Tak žádnou liniovou stavbu nelze, nakonec ani stavbu králíkárny nelze udělat bez projektu, bez mála, nebo bez nějakých přípravných investic, natož tak významnou liniovou stavbu. My investujeme do projektové dokumentace řádově 10 milionů korun, což v relaci skutečně s těmi předpokládanými náklady v případě, že by se ta trať stavěla, je skutečně marginální částka, bez toho to opravdu nejde.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Můžete potvrdit, že tedy v dubnu o tom bude hlasovat zastupitelstvo?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Samozřejmě ten, ten režim nebo ten scénář je takový, že bychom začátkem února měli mít koncept té hotové projektové dokumentace, včetně vlivu stavby na životní prostředí, což je velmi důležité, potom nějaký čas na připomínkování, poté bychom chtěli tu projektovou dokumentaci dát k dispozici těm dotčeným městským obvodům, dám jim na to 30 dnů na vyjádření a posléze, a to nám vychází zhruba na ten duben, opravdu učinit rozhodnutí. A mezitím tak, jak zaznělo i v reportáži, udělat slíbenou veřejnou debatu s občany.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Tak zatím se vyjádřili tak, že ostravský obvod Poruba zřejmě projekt podpoří, Pustkovec ne. Je to překážka?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
A tak já nechci opravdu předjímat, protože dneska ze strany zastupitelů z Pustkovce na tom semináři nezazněla žádná, žádná kritika zásadní.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Nám řekli, že stále platí jejich stanovisko, že nepodpoří projekt?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Tak je pozoruhodné, že jinak se vyjadřují pro média, jinak, jinak, jinak, když s nima člověk hovoří, ale opravdu nechci předjímat, toho času je ještě hodně, já jsem je vyzval, aby, pakliže mají nějaké věcné připomínky, tak ať je uplatní. Na straně druhé jedná se o 3 kilometry tratí, které, které vedou jenom několika stovkami metrů, myslím 200 nebo 300 metrů přes Pustkovec, ta trať propojuje jednu část Poruby s druhou a přijde mi, že je trochu jako nezodpovědné, aby Porubáci byli rukojmími v rukou skutečně několika zastupitelů Pustkovce.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Vy jste nám loni řekl, že pokud bude Pustkovec proti nebo Poruba, tak nedojde ke stavbě tramvajové trati, pořád to platí.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
V zásadě to pořád platí, ale já, já jako mám opravu naději, že zvítězí ten celospolečenský zájem.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Řekněte, kdy by se mohlo začít stavět?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
No, tak my jsme v prvé řadě vázáni termíny operačního programu doprava, podle kterého teda bychom tu trať, pakliže ji chceme stavět, měli mít hotovou a vyúčtovanou v roce 2022, tím pádem znamená, že stavět musíme co nejdřív, nejpozději v roce 2020, možná už v roce 2019.

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Na Průběžné si někteří obyvatelé stěžují na to, že se tam zvýší prašnost, hluk a přijdou o svůj klid. Jak zaručíte lidem, že se jim nezhorší životní prostředí?

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Součást té projektové dokumentace je nezbytně nutně již zmíněná studie vlivu na životní prostředí EIA, což znamená de facto rozptylová studie, hluková studie, já se domnívám, že ta, že ta EIA dopadne dobře, hladina hluku emisí a proto nakonec tu trať děláme, jako tím smyslem i ekologizace dopravy a to, že, to, že samozřejmě jakákoliv stavba krátkodobě zvedne prašnost, to je, to je jako logické, nakonec i, když se teď odtěžují laguny, i ty, to odtěžení lagun znamená zvýšenou prašnost, ale nemáme to kvůli tomu dělat?

Iva KUBANKOVÁ, moderátorka
Pane primátore, děkuji za vaše odpovědi, na shledanou.

Tomáš MACURA, primátor Ostravy /ANO/
Já vám děkuju, hezký adventní čas.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/10122978233-udalosti-v-regionech-ostrava/417231100031220-udalosti-v-regionech//