Aktuálně

Dopravní noviny: Plzeň chce postavit novou tramvajovou trať na Borská pole

Plzeň chce postavit novou tramvajovou trať na Borská pole

05.01.2018

Západočeská metropole Plzeň chce v letech 2019 až 2020 za 600 milionů Kč postavit tramvajovou trať na Borská pole. Plochu 350 hektarů, kde je průmyslová a obchodní zóna s 15 tisíci pracovními místy, univerzita, bytové domy i kanceláře, obsluhují pouze autobusy a od roku 2011 jedna linka trolejbusu, což ve špičkách nedostačuje. Necelých 63 procent nákladů zajistí dotace EU.

Tramvajovou trať připravuje město přes deset let, podmínkou bylo získání dotace. „Žádost o dotaci v rámci ITI (strategické projekty plzeňské metropolitní oblasti) jsme podávali už 23. listopadu. Řídící výbor ITI nám odpověděl, že je žádost akceptovatelná,“ řekl náměstek primátora Pavel Kotas. Město musí ještě zpřesnit náklady a jejich rozdělení na uznatelné a neuznatelné, tedy ty, které uhradí ze svého, například chodníky a křižovatku. Vedle trati, která získá peníze z operačního programu Doprava, město dále postaví přestupní uzel Kaplířova – Dobřanská za 64 milionů Kč, kde bude dotace z programu IROP činit 43 milionů Kč. Podle primátora Martina Zrzaveckého bude letos na jaře zahájeno výběrové řízení na dodavatele obou staveb. „Útvar koncepce a rozvoje města nyní zjišťuje, zda půjde obě akce tendrovat najednou, aby se stavěly zároveň, což by práce velmi zjednodušilo,“ uvedl.
Po vybudování tratě nebudou muset lidé mířící z centra k univerzitě přestupovat. „Propojí se také mezi sebou všechny kampusy univerzit v centru a na Borských polích, což je jeden z parametrů ITI,“ upozornil Pavel Kotas. V ranní a odpolední špičce budou tramvaje jezdit k zadní točně u Decathlonu, mimo špičku a o víkendu se budou otáčet už v Kaplířově ulici. Počet cestujících přepravených na Borská pole v pracovní den v čase od 5.00 do 21.00 h v jednom směru je asi 6300 osob, z toho ve směru ze čtvrti Bory 3900 osob a z centra 2400 osob. Dalších 1900 osob tam i zpět denně přijíždí v trase Bory – univerzita.